De dimhöljda bergens gorillor

gorillor Vi sitter vid en lägereld tillsammans med tre guider, inte långt från Bwindi Impenetrable forest. Stjärnhimlen ovanför oss är gnistrande kristallklar. Över oss breder Vintergatan ut sig likt ett mjölkvitt band. Tusentals stjärnor. Gröna rundade berg med frodig grönska brer ut sig runt om kring oss.

Vi berättar historierna om alla våra möten med gorillorna i bergen. Om hur snårig och jobbigt det är att på branta, smala stigar ta sig igenom den täta regnskogen. Det var inte bara jobbigt utan skittufft, rent ut sagt. Och underbart på samma gång. Tack vare John, min bärare, klarade jag det utan att dö av utmattning. Han visade exakt vart jag skulle kliva och han höll alltid ut en hjälpande hand när stigen var för brant, stenig eller hal. Han var en mycket omtänksam ledsagare på den sammanlagt sex timmar långa turen.

Efter ungefär två och en halv timme av spårande blev tecknen efter gorillorna allt tydligare. Nu är de bara några minuter i från oss. Vi spejar inåt skogen för att få se en glimt av dem, då det helt plötsligt brakar till i buskarna, ungefär två meter från mig. Buskar och grenar viks åt sidan och så står han där mitt på stigen, gruppens dominanta silverback. Han tittar på mig och gör ett utfall innan han snabbt försvinner upp i ett träd. Hjärtat slår dubbla slag, instinktivt sätter jag mig ner på huk och vänder blicken nedåt. Han är enormt stor där han står framför mig. Det hela var över på några sekunder.

Timmen som vi fick tillbringa tillsammans med gorillorna gick alldeles för fort. Men tänk att vi kom dem så nära, honor med små ungar i famnen, hanar och två silverryggar. Mötet var förtrollande magiskt och jag tror att ingen av oss var beredd att vända tillbaka till civilisationen när timmen var slut. Vi ville alla bara vara kvar en liten stund till för att uppleva dessa fantastiska varelser.

Glädjande nog så ökar antalet bergsgorillor. Det finns idag fler en 800 individer i Uganda, Rwanda och Kongo.

gorilla

Leave a Reply

