A big mama moment

20140716-180756-65276314.jpg
Vi stannade till med bilen utmed vägen vid några fruktstånd. Där fanns tomater, omsorgsfullt staplade i pyramider, avocado, bananer, potatis och mycket annat. Solen gassade stekhett och eftersom det var många timmar kvar på skumpiga vägar till dagens etappmål, Murchison falls, passade vi på att sträcka lite på benen.

En kvinna kom på en gång fram till mig och frågade: Money? Hennes ögon var uppfordrande med drag av desperation. Situationen kändes med en gång obehaglig i den varma solen. Jag sträckte fram handen för att hälsa och presentera mig.

Kvinnan hette Rose och grönsakerna som hon sålde odlades av hennes familj. Vi småpratade, jämförde och klämde på stora gröna Yackfruits. Hon visade med sin hand att frukten kändes likadan att stryka med handen som det kändes att stryka över hennes kortklippta huvud.

Runt oss flockades allt fler kvinnor. De tittade alla nyfiket på mig. Jag kom då att tänka burken med saltlakritspastiller från taxfree shopen på Arlanda som jag hade i bilen. Naturligtvis så skulle de få smaka på saltlakrits! Med ens så hade jag ett tiotal händer runt omkring mig och en himla massa “please” och “one more, I have six children at home”.

När burken var slut så stod de där i en ring med pastillerna hårt tryckta i sina händer. “Well, you have to try” sa jag och så kom det sig att där stod vi alla och tuggade på saltlakrits – förundrat. Och för ett ögonblick infann det sig något som jag tror kan kallas samförstånd. Problemet med att jag inte hade hunnit att måla tånaglarna innan jag reste kändes med ens väldigt oväsentligt och futtigt.

När vi sedan satt i bilen för att åka
lade min son, Fredrik, sin arm över mina axlar och sa: “Det där mamma, var precis vad jag skulle vilja kalla “A big mama moment”!
Yes, indeed it was!

20140716-181059-65459513.jpg
Den här mamman är inte genusmedveten utan man tar var man har. Babyn som jag trodde var en söt lite babygirl är en stor stark pojke!

Leave a Reply

