Vad #blogg100 har betytt för mig

blogg
Det är fascinerande att blogga. På sistone har jag upptäckt att bloggen på något sätt har börjat leva sitt eget liv. Låt mig förklara.

Det är verkligen så att vissa dagar känns det som ett totalt oöverstigligt uppdrag att få ihop bara några ynka rader. Vissa dagar går det å andra sidan lekande lätt men de båda ytterligheterna har en sak gemensam: Jag lämnar nämligen varenda inlägg åt det förgångna så fort de blivit publicerade. Bloggutmaningen, #blogg100, som går ut på att skriva ett inlägg om dagen i hundra dagar, har förvandlat mig till en mer eller mindre väloljad bloggmaskin. På gott och ont, måste jag säga.

Eftersom publicerade inlägg inte längre finns kvar i mitt medvetande så upphör jag inte att förvånas av att besökare av någon outgrundlig anledning fortsätter att trilla in i en strid ström till bloggen – trots en hel del torftiga inlägg. Vissa bloggposter verkar förresten leva sina egna liv. Det känns konstigt. Ja, det känns verkligen underligt när jag själv inte vill gå tillbaka och kolla igenom mina gamla inlägg. Jag är nämligen en ganska tuff självkritiker och jag vet att jag kommer att hitta stavfel, dubbla mellanslag och en hel del knasiga formuleringar.

Här har vi nog själva kärnan, det som är positivt för mig i den här bloggutmaningen. Nämligen att jag hela tiden är tvungen producera och släppa igenom texter utan att smula sönder varje mening och vrida och vända på varje ord.

Jag har också upptäckt att jag har en förkärlek för vissa ord. Nämligen, är ett av dem. Ett annat är, faktiskt. Men visst är väl, faktiskt, väldigt beskäftigt på något vis?

Nu medan jag mer eller mindre spottar ut bloggposter så märker jag hur mycket av det som jag skriver om kretsar runt berättandet. Om jag ska vara riktigt ärlig så har jag hittat tillbaka till det som jag brinner för allra mest – att berätta.

Men det måste jag komma tillbaka till senare för nu är klockan 23:57 och jag måste hinna att publicera det här inlägget innan det blir ny dag.

Leave a Reply

