När vi räddade havslädersköldpaddor på Perenthian

skoldpadda2
Jag vet inte om jag har berättat om när jag och min familj var på Perenthian islands i Malaysia och jobbade som volontärer förra sommaren?

Just nu nämligen, när vintern fortfarande håller oss i sitt järngrepp så känns de tropiska öarna långt borta, men så i morse, när jag kollade på Facebook så möttes jag av ett meddelande som fick mina tankar att med blixtens hastighet resa tillbaka till de tropiska stränderna vid Sydkinesiska havet.

Seh Ling som är gruppledare för vårt volontärprojekt hade nämligen gjort följande uppdatering:
Perenthian

Dumma, dumma människor. Allt känns för jävligt (ja, jag vet, det kanske inte är okej att svära men just nu saknar jag för ändamålet riktigt bra kraftuttryck att ta till). Jag känner därför att jag måste ta tillfället i akt och lifta med trycksvärtan eller vad vi ska kalla det och slå ett slag för dessa fantastiska djur som är akut hotade.

Havslädersköldpaddan är världens största sköldpadda och blir ofta över 2 meter lång. Ja, ni kan tänka er hur häftigt det är att simma med en sådan stor pansarbeklädd varelse. Som en stor rymdfarkost svävar de ljudlöst under vattenytan. De är ganska obekymrade över all uppståndelse som de väcker hos snorklande turister uppe vid vattenytan och betar lugnt vidare nere på havsbotten. Då och då simmar de upp till vattenytan för att andas.

En havslädersköldpadda kan bli 60 år och mer, men statistiken över hur många ungar som når vuxen ålder är katastrofal: Av tio tusen kläckta ägg så når en unge vuxen ålder – det känns svidande lite med tanke på att varje hona bara lägger ca hundra ägg vartannat år. Ja, ni kan själv tänka er.

Vilka är då de största hoten?

Människan naturligtvis.

Under de senaste århundradena har människan jagat havslädersköldpaddan för dess kött, ägg, skal och skinn. Oljeutsläppen i haven har också gjort sitt till. Populationen minskar drastiskt i och med att havslädersköldpaddans livsmiljö försvinner och handeln med havssköldpaddeprodukter fortsätter. Varje år drunknar tusentals havslädersköldpaddor i trålar och fiskeredskap på havsbotten. Andra dör av föroreningar eller så sväljer de skräp som exempelvis plastpåsar som de misstar för mat.

Vad kan du göra?

Ett fantastiskt roligt och lärorikt sätt att dra sitt strå till stacken är att arbeta som volontär i ett sköldpaddsprojekt. Jag rekommenderar Ecoteer och The Bubbles i Malaysia. Samtidigt som man jobbar i projektet får man inte missa att ta dykarcertifikat. Det kostar knappt inget alls här!

Sedan vill jag att du som läser detta lovar mig en sak. Välj papperskassar istället för plast i affären. Eller varför inte tyg? Plast är nämligen skit för naturen, inte bara för havslädersköldpaddorna!

Jag avslutar med en bild från en av våra många snorkelturer med projektet.

Om jag saknar Perenthian?
Ja, jag sorterar fortfarande alla upplevelser i små mappar och fack i min mentala minneslåda.

Fiskar

Leave a Reply

