Mina top 8 skäl till att finnas på Youtube

Heineken har gjort det igen! Hur väljer man rätt kandidat när man har 1734 sökande? Med sin nya kampanj “The Candidate” har Heineken satt en innovativ och kreativt social snöboll i rullning.

Det finns företag som har fattat att Youtube är en viktig kanal för marknadsföring. Det är Heineken och Ericsson, bara för att nämna några, men rent generellt så tycker jag att Youtube är en underskattad marknadsföringskanal. Om man surfar runt på webben och läser bloggar om sociala medier och marknadsföring så märker man ganska så snabbt att sociala medier allt mer har kommit att handla om bilder och kanske speciellt om videos. Frågan är om inte 2013 kommer att bli videons år?

Varför Youtube som marknadsföringskanal?

Här är mina top 8 skäl till att inkludera Youtube i din marknadsstrategi.

#1:Youtube är den största sökmotorn efter Google
Visste du att Youtube är den näst största sökmotorn i världen? Det är ett faktum som är lätt att glömma – men det är som sökmotor som Youtube används. Youtube är med andra ord både ett socialt nätverk och sökmotor. Det är därför som det är viktigt att finnas där.

#2: Människor söker på Youtube för att lära sig om olika produkter och tjänster, mer än på något annat socialt nätverk
På Youtube finns massor av tutorials. Här kan du lära dig grunderna i Photoshop eller göra som jag gjorde härom kvällen, nämligen att installera analysverktyget Google Analytics på min wordpressblogg. Med en enkel instruktionsvideo som jag hittade på Youtube gick det som en dans.

Det som är lite spännande, är att de flesta av instruktionerna är gjorda av människor som inte har någon relation till företaget som tillverkar produkten eller tjänsten. I mitt fall var det varken Google eller WordPress som hade gjort instruktionsvideon som hjälpte mig att installera denna enkla plug-in.

Men ärligt talat, med handen på hjärtat, så hade det varit mycket charmigare om jag hade kunnat få den informationen direkt från det aktuella företaget. Eller hur?

#3: Youtube videor visas i Googles sökresultat
Visst vill vi utnyttja det faktum att Google väldigt gärna visar YouTube-klipp i det organiska sökresultatet?

#4: Visuell kommunikation är lättare att ta till sig än skriftligt information
En bild säger mer en tusen ord. Visuell information är lättare att ta till sig – speciellt om det gäller mycket information. Det handlar om att skapa fokus och att göra information så tydligt som möjligt.

#5: Många av dina konkurrenter finns inte på YouTube
Faktum är att många företag har missat Youtube. De finns bara på Facebook och Twitter. utnyttja det!

#6: Funkar även för den lilla plånboken
Det är möjligt att producera en en bra video även för företag med liten marknadsbudget. Med en Iphone kan man komma långt! Kolla bara Stefan Sundströms “Fåglar”. Med en Iphone gjorde han samtliga videos till sin sista platta.

#7: YouTube-klippr är superlätt att sprida till andra sociala nätverk och bädda in på webbplatser och bloggar
Denna punkt behöver väl inte närmare förklaras. Youtubeklipp är verkligen superenkelt att sprida vidare.

#8: Online Video statistik
För den som har missat så har YouTube väldigt bra statistik i sitt YouTube Insight som visar i detalj hur det går för din video. Det finns demografisk data. Det finns data när videon blev populär. När besökarna tröttnat i själva klippet. Vilka källor som ger flest visningar. Ja, kort och gott det mesta man önskar sig när det gäller statistik för en video.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s