Tweetsen från Walburga Habsburg

IMG_0645

Som små digitala vykort dyker tweetsen upp på min mobil från min kära dotter, Freja alias Walburga Habsburg.

Jag kan förresten inte fatta att hon, trots att jag alltid sagt åt henne att vårt efternamn, Larsson, näst intill, i princip är adligt, så insisterar hon ändå på att kalla sig för Walburga Habsburg. Men det kanske är sådant som går över med tiden för alla Walburgor “the fakes” Habsburgs. Härlig är hon i alla fall, adlig eller ej.

Det där var förstås en parentes i sammanhanget.

Familjen har åkt iväg på sportlov till Fuerteventura och lämnat mig ensam kvar hemma. Och tro det eller ej, men det är otroligt skönt! Och tyst! Och lite ensamt!

Men det är spännande att följa dem på behörigt avstånd på Twitter. Frejas skarpögda iakttagelser får mig att le. Herregud, det är typisk pappan att vara orolig för att säkerhetskontrollen på Arlanda ska misstänka att han försöker kidnappa barnen och föra dem olagligt ut ur landet.

Själv oroade jag mig inte det minsta utan tillbringade kvällen med att läsa Tranströmer framför den öppna spisen där jag hade tänt en brasa. Sådant hinner jag aldrig annars med men när lugnet hade lagt sig så kändes det så rätt på något sätt.

Jag gillar speciellt hans haikudikter.

Orkidéerna.
Tankbåtar glider förbi.
Det är fullmåne.

Det är verkligen härligt med sportlov!

Leave a Reply

