Med en schysst plan slår man världen med häpnad

464x261_taktpinne

Det som till en början var luddigt, diffust och trevande, uttrycket att tala medan man tänker har i och med mitt bloggande fått en helt ny innebörd, nämligen, att skriva medan man tänker. Men tro det eller ej, mina egna skriftliga irrfärder har blivit till handfast marknadsplan.

Här är den ultimata guiden till hur du kan gå till väga för att fixa drömjobbet. Hur du gör en plan för att marknadsföra dig själv på en snårig arbetsmarknad. För jag tror att det gäller att tänka utanför ramarna men ändå inom gränserna. Om du gör det så är det du som håller i taktpinnen!

1. Greppa nuläget – Gör en nulägesanalys för att få svar på frågorna: Var är jag? Vart ska jag?

  • Formulera ditt mål Hur du än formulerar dina mål är det viktigt att du är specifik. Mål kan vara stora, små eller formulerade som delmål till en större målsättning. Målet är syftet med din marknadsplan.
  • Ta reda på din USP Genom att intervjua dina kollegor och vänner kartlägger du dina tillgångar.
  • Formulera ditt erbjudande Med ett kundfokuserat värdeerbjudande (argument) framhäver du dina (unika)egenskaper. Det viktiga med ditt värdeerbjudande är, förutom att det ska appellerar till kunden, att det styr dina tankar om vad du kan leverera.
    Läs mer här
  • Omvärldsanalys Skapa dig en en objektiv bild av omvärlden, marknaden och eventuellt konkurrenssituationen.
  • Summera styrkor och svagheter Bedöm dina egna och och omvärldens styrkor, svagheter och möjligheter – Gör en sk SWOT-analys.

2. Gör en handlingplan. – Vägen. Hur tar jag mig till uppsatt mål?

  • Gör en övergripande plan – själva strategin. Definiera dina strategiska mål. Läs mer här
  • från ord till handling – taktiken
  • Taktiken beskriver hur du ska uppnå ditt mål här och nu. Alltså exempelvis det du skriver på din blogg, budskapet på din webbsajt, bilderna på Instagram etc. Resultatet av din taktik skall kunna mätas. Läs om min taktik här.

3. Uppföljning. – Har du nått önskat resultat? Om inte, börja med att se över din strategi och gör eventuella justeringar.

…………………………. Till sist: Greppa taktpinnen för det är du som styr. Kör!

Leave a Reply

