Taktik, taktik, taktik…

taktik

Taktik (grek. taktikē, konsten att ställa upp en här till strid), är den del av krigskonsten, som behandlar truppernas användning i och för striden. En vanlig definition som belyser skillnaden mellan strategi och taktik är “strategi är konsten att vinna ett krig, taktik är konsten att vinna ett slag”. Wikipedia

Nu börjar det att dra ihop sig. Det är dags för den rafflande slutstriden. Vi snackar om taktik. Men först en kort repetition av min strategi som handlar om att arbeta med icke-köpta kanaler. Sociala medier och Press. I dessa kanaler ska jag på ett inspirerade och kul sätt berätta om mig och dela med mig av min kunskap. Jag ska se till att min målgrupp hittar mig genom att erbjuda intressant och relevant content.

Ni kommer ihåg, det man inte har i plånboken – det får man ha i huvudet!

Här är mina strategiska val markerade i fet stil. De följs av min taktiska planering i stora drag:

En intressant och inspirerade blogg (min webbplats)
Uppdatera regelbundet och håll gnistan vid liv!
Publicera ett digitalt nyhetsbrev och skicka ut kvartalsvis
Skaffa ett konto på eMarketeer. Jag har arbetat med flera verktyg för e-marketing och det här är utan tvekan det bästa. Man kan dessutom testa verktyget helt gratis.
Bygg egna mejllistor (inom målgruppen)
Läs Therese Reuterswärds bra tips om hur man får prenumeranter till sitt nyhetsbrev.
Köra kampanjer i social medier för att öka trafiken till min blogg.
Här är några exempel: Gör intressanta presentationer i Powerpoint inom ditt ämnesområde och lägg upp i slideshare. Gör din egen podcast. Jobba med bambuser, berätta min historia med bilder i Instagram etc. etc.
Få in redaktionellt material i tidningar
Bygg relationer med relevanta skribenter. Gå med i gruppen “hjälp en journalist” på Facebook. Hitta en intressant vinkel på din historia.

3 thoughts on “Taktik, taktik, taktik…

  1. Med en schysst plan slår du världen med häpnad – Helen bloggar

Leave a Reply

