Marknadsstrategi – att hitta vägen

“If you have more money than brains you should focus on outbound marketing. If you have more brains than money, you should focus on inbound marketing.” ~ Guy Kawasaki

Steg ett är avklarat. Nu har du ditt mål klart för dig (hitta ditt drömjobb, specifiera gärna så noggrant du kan hur just ditt drömjobb ser ut). Steg två är också på pränt – du känner dina styrkor och svagheter. Du har skapat din USP; det är den som du ska fokusera på – inte svagheterna. Vi har också formulerat vårt erbjudande (Vårt positioneringsstatement).

Nu är det dags för strategin, vägen som tar dig till ditt mål. Handlingsplanen. Det handlar om riktning, fart och mål. Jag gillar att tänka så här: strategin är en övergripande handlingsplan som behövs för att vinna ett krig. De mindre, detaljerade åtgärderna kallas taktik. Det är de taktiska planerna som hjälper dig att nå ditt mål med din strategiska marknadsplan.

Min egen strategi handlar om att arbeta med icke-köpta kanaler. Sociala medier och Press. Jag ska jobba med inbound marketing, det vill säga, jag ska kort sagt se till att min målgrupp hittar mig. Hur? Jo, genom att erbjuda ntressant och relevant innehåll. jag ska bjuda på min egen professionella kunskap eller med andra ord, visa hus enastående bra jag är.

Val av kanaler avgörs av hur fet din plånbok är. Min plånka är ganska så tunn, för så mycket vet jag att det inte finns utrymme för att köra exempelvis kampanjer i TV under Superbowl, om jag ska vara riktigt ärlig. Nej, jag ska vara smartare än så. Med tunn plänbok tvingas man att vara kreativ och det är inget fel med det. Eller hur?

Min egen strategiska plan på pränt

Kort sagt, min egen strategiska plan är att berätta vem jag är – att erbjuda min kunskap på ett så roligt och inspirerade sätt att min målgrupp hittar mig. Detta ska jag göra genom:

  • En intressant och inspirerade blogg
  • Publicera ett digitalt nyhetsbrev och skicka ut kvartalsvis
  • Bygg egna mejllistor (inom målgruppen)
  • Köra kampanjer i social medier för att öka trafiken till min blogg.
  • Få in redaktionellt material i tidningar

(Tänk att så blev det inlägg idag också trots feber och sänkt allmäntillstånd)

One thought on “Marknadsstrategi – att hitta vägen

  1. Med en schysst plan slår du världen med häpnad – Helen bloggar

Leave a Reply

