Att veta sina svagheter är en styrka

pion
Det är lite spännande att följa denna bloggs irrfärder – allra helst för mig själv som skriver den. Jag har själv inte en aning om varthän det kommer att barka. Det är en härlig blandning, som sagt.

Syftet med bloggen var främst att hitta min egen ton och jag märker att vissa dagar går det lekande lätt medan andra går det trögt som sirap. Men det är fortfarande ett blogginlägg om dagen som gäller. Kreativitet föder kreativitet och jag märker att medan jag skriver dyker berättelser upp från förr. Sådana som jag för länge sedan glömt. Som historien om Anta, exempelvis. Det var lite härligt att åter minnas den berättelsen.

Just nu leker jag med tanken att tänka mer i termer av marknadsföring när man söker jobb. Jag har tidigare skrivit om att hitta sin USP och lite om positionering. För att ytterligare greppa tag om situationen så skulle man kunna göra en nulägesanalys eller situationsanalys för att skapa sig en objektiv bild av omvärlden, marknaden och konkurrenssituationen. Men jag väljer att lämna det härvid.

En SWOT-analys tycker jag man kan göra för att summera upp nuläget innan man ger sig hän åt det roliga: Nämligen själva strategi och taktikdelen av marknadsplanen.

I en SWOT-analys analyserar man styrkor och svagheter, och hot och möjligheter. I vårt fall så tycker jag att det räcker med att ta reda på sina styrkor och svagheter.

Jag tror nämligen att många inte vet vad man upplevs vara bra på och vad man upplevs vara mindre bra på och så fastnar någonstans i mitten och utnyttjar inte fullt ut sina styrkor – eller vad Michael E. Porter skulle ha kallat ”stuck in the middle”. De vill vi inte! Eller hur?

Jag tror att det ytterst handlar det om att känna till vem man är och hur andra uppfattar en för att man ska kunna förbättra sina svagheter och fokusera på sina styrkor. När man väl gör det så ar det bara att köra.

Summan av kardemumman, nulägesanalysen bör innehålla:

  • en analys av styrkor och svagheter så objektivt som det bara går.
  • en objektiv bild av omvärlden, marknaden och eventuellt konkurrenssituationen.
  • Analysen avslutas med en SWOT.
4 thoughts on “Att veta sina svagheter är en styrka

  1. Älskar att du använder ordet irrfärder som du säkert kan förstå pga av mitt bloggnamn. Du har nog rätt, jag skulle tycka att det var mycket enklare att göra en SWOT om ett företag, än om mig själv.

    Jag skulle med nyfikenhet forsätta att läsa här om du skrev om “Just nu leker jag med tanken att tänka mer i termer av marknadsföring när man söker jobb”

    • Ja, jag bara älskar ditt bloggnamn, dyslektiska irrfärder. Kanske fick jag det från dig? 🙂

      Hur som helst så fattar jag inte riktigt hur jag har lyckats trassla in mig i frågor som mer tillhör Mia Törnbloms ämnesområde. Livscoachen, du vet! Det är inte riktigt min starka sida!

      Men visst tusan ska jag avsluta den här söka jobb serien med en hejdundrande strategi och taktikdel. Det är väl bara att köra!!!

Leave a Reply

