Att äga ord är A och O i framgångsrik marknadsföring

“Ett varumärke är vad människor förväntar sig att det ska vara. Läs det en gång till. Ett varumärke är förväntningar. Punkt.”
Micco Grönholm, The Brand-man

Välkommen till del tre i konsten att tänka marknadsföring när du söker jobb.

Mina två tidigare inlägg handlade om att hitta sin USP och lite om positionering. Vi skapade också ett positioneringsstatement.

Med ett väl konstruerat positioneringsstatement har du kommit långt. Det är det som kommer att vara grunden, själva fundamentet för din marknadstrategi och taktik. Det är med den som du skapar tydlighet och fokus. Hur?

Jo, i fortsättningen kommer alla beslut som du måste ta runt ditt varumärke, vare sig det handlar om förpackning, reklam, kampanjer etc, att fattas efter hur väl de stödjer ditt positioneringsstatement.

Inom parentes kan jag tycka att mitt eget statement är lite väl långt. Det bästa är att få det så kort så att man också kan använda det som sin tagline. Nu känner jag att jag inte behöver en tagline utan satsar istället på att göra en Barack Obama – nämligen att ta ägarskap på ett ord.

obama

För det var just genom sin kloka positioneringsstrategi (han lyckades ta ägarskap över ordet Change) som Barack Obama vann det amerikanska presidentvalet år 2008. Av två anledningar spöade han konkurrenterna: Han förstod marknadens behov och önskemål (4 av 5 amerikaner längtade efter förändring) och sin förmåga att engagera många människor för ett gemensamt syfte (bl.a. genom att drastiskt minska det upplevda avståndet mellan väljarna och honom själv, med hjälp av de sociala medierna).

Nu är det ju inte så att vi ska vinna ett presidentval – bara nästintill, vi ska ju spöa konkurrenterna i kampen om det där drömjobbet, kommer du ihåg?. Obama-kampanjen har en hel del för oss alla att dra lärdom av. Det handlar om enkelhet, konsekvens och relevans.

Läs mer om Obamas presidentkampanj på B2B-bloggen.

Nu tänker jag så här. Det är utifrån mitt postioneringsstatement som jag ska hitta det ord eller budskap som jag ska göra till mitt. Mitt ord måste förstås väl relatera till marknadens behov och önskemål.

Det ord eller budskap som jag bestämmer mig för ska jag sedan konsekvent upprepa om och om igen i de kanaler som jag sedan väljer att arbeta med.

Men först en SWOT innan vi bestämmer oss för strategi och taktik

Leave a Reply

