Rätt positionering är nyckeln till framgång

“Positionering är att placera varumärket i kundens medvetande.”

123

Till att börja med så tror jag på att göra det enkelt. För en sak vet jag: Det är onödigt att krångla till saker alltför mycket.

Vi börjar med en snabbrepetition av gårdagens inlägg..

Hur var det nu med USP:en?

Som jag ser det, och i det här sammanhanget – kom ihåg, du ska spöa konkurrenterna i kampen om det där jobbet som du har sökt -. beskriver USP:en de egenskaper som du ska använda för att positionera dig. Det är den mest attraktiva skillnaden mellan dig och dina konkurrenter.

Fördelen med att veta sin USP är att du gör det otydliga tydligt. Att känna till sin USP gör det lättare att berätta om vad du erbjuder och vad som gör dig speciell. Den utgör skillnaden mellan att upplevas som unik och att vara en i mängden. Kort sagt, det är den som gör att du står som vinnare på prispallen.

Om du tänker dig själv som produkt så är det utifrån din USP som du skapar ett positioneringsstatement – ett kundfokuserat värdeerbjudande, dvs. en anledning att kunden ska köpa just dig som produkt. Det gör du genom att berätta vad du erbjuder och vad som gör dig speciell. Berätta vad du kommer att ge dina kunder som de inte får någon annanstans. Tala om vad det finns för anledningar att kunderna ska köpa av dig.

Exempel positioneringsstatement

Jag tar mig själv som exempel. Jag frågade ett antal kollegor och vänner och bad dem att beskriva mig med 3-4 ord. Listan med ord lade jag in i en wordle och fick fram den här bilden. Vi säger att det är min USP.
usp3

Utifrån min USP så skulle mitt positioneringsstatement kunna se ut så här:

“För företag och organisationer som vill hitta nya vägar att kommunicera (XX) är Helen Larsson en skarp kommunikatör (YY) som gör att dina budskap både når fram, fastnar och stannar kvar på ett mer innovativt och inspirerade sätt än vad konkurrerande kommunikatörer kan göra (XX)”
 

Mitt statement är uppbyggt enligt följande:

  • Till XX (Målgruppen och deras behov)
  • Är konceptet YY (Varumärket och konceptet)
  • Det som gör skillanden XX

Jag måste erkänna att det känns konstigt att beskriva sig själv på det här sättet. Ovant.

Men vad sjutton, det här är ett test i hur det skulle kunna vara om man mer tänker som en marknadsförare när man söker jobb. Det där är mitt positioneringsstatement.

Fortsättning följer för varan ska ju ut på marknaden. Eller hur?

Hur se ditt positioneringsstatement ut?

2 thoughts on “Rätt positionering är nyckeln till framgång

  1. Med en schysst plan slår du världen med häpnad – Helen bloggar

Leave a Reply

