Varje människa är en berättelse

Tack för all den fantastiska feedback som jag fått för mitt inlägg om Anta Ryman. Jag känner mig så varm om hjärtat och glad för egentligen var det inte alls speciellt självklart att jag skulle berätta om henne här på min blogg. Men historien gick bara inte att stoppa utan den pockade på och bara ville bli berättad. Det var som om Anta åter igen stod där och kikade in genom mitt brevlådeinkast med uppfordrande ögon och ville ha kontakt. Kanske var det faktiskt så? För berättelsen gick så lätt att skriva. Inte så där krystad och svår som det ibland kan kännas när man ska skriva.

Tänk så många förunderliga berättelser som finns där ute med människors olika levnadsöden. Människor vars levnadsvägar inte alltid har varit spikraka utan kanske blivit till en slingrig stig eller till och med tagit en helt annan riktning. eller gått vilse för en stund. Alla dessa berättelser, vart tar de egentligen vägen om ingen berättar dem?

Det var egentligen ganska så konstigt att Anta och jag fann varandra. Ålderskillnaden var ju ändå 50 år. Men det var på något sätt självklart ändå. Vi var två udda existenser som hade funnit varandra. Jag fascinerades av hennes historia. Bara det att hon och hennes syskon hade blivit döpta i vatten från Torneträsk som hade fraktats från Lappland till Stockholm i en glasflaska. Antas föräldrar var nämligen stora vänner till den samiska kulturen. Bröllopsresan hade gått till Lappland, där de hade vandrat mellan olika samebyar och köpt upp husgeråd och samehantverk för att inreda sitt första gemensamma hem med. Alla dessa grejer fanns sedan kvar i Antas hem över portalen på Danderydsgatan. “Kom här så ska jag visa dig”, kunde hon säga, och så visste jag att jag återigen skulle få en ny magisk historia berättad.

Hon var fantastisk, Anta, och jag är övertygad om att där hon är nu är hon fullt upptagen av att lära män dansa finsk tango istället för foxtrot.

20130212-165459.jpg

Bilden är från Sjösala, sommaren 2012.

Leave a Reply

