Findus krishantering i sociala medier – hästlasagnen

Kriskommunikation är alltid spännande att följa från åskådarläktaren. Låt oss därför följa Findus hantering av hästlasagnen i sociala medier.
Detta inlägg fanns idag på Findus sida på Facebook.

20130210-185301.jpg

Tillägg
Uppdatering av detta inlägg som gjordes igår från min IPhone och som av misstag gick iväg lite väl snabbt.

Sociala medier är ett bra komplement till kommunikation i traditionella kanaler. Genom sociala medier är det möjligt att aktivt söka upp orolig kommunikation (i bloggar, på Twitter och i diskussionsforum) för att informera, bemöta, minska ryktesspridning och så vidare. Men den största skillnaden, jämfört med traditionella medier, är att det i sociala medier handlar om dialog istället för enkelriktad kommunikation.

Dagen efter första inlägget på Facebook börjar Findus faktiskt att bemöta oroliga kommentarer. Den allmänna känslan är att Findus tar händelsen på allvar. De informerar om händelseutvecklingen och om vilka åtgärder som de har tagit. Ytterst handlar det ju om en förtroendekris. Kan vi lita på att maten vi stoppar i oss verkligen är det som står på paketet?

findus

Fortsättning följer…

Läs intervju i Dagensmedia med Findus kommunikationschef Anna Broekman om hur matjätten hanterar pr-krisen

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s