Ett av mina favorit TED talks. Om kreativitet och bildskapande


Det här är ett av mina favorit TED talks; Ken Robinson om hur skolan dödar kreativiteten.

Själv, är jag är så himla glad och tacksam över att mina barn har fått förmånen att gå i en waldorfskola. Det är något som jag kommer att berätta mer om i kommande inlägg.

Jag kommer också att skriva mer om barns bildskapande. För visst är fascinerande hur barn från olika länder, trots skilda kulturella, religiösa och traditionsbundna betingelser, ändå skapar bilder och texter med liknande innehåll. De tycks också ha en gemensam uppfattning om vilka motiv som ska ritas – människor (med ögon, mun och hår, armar, ben och kläder), mark, solar och hus med tillhörande attribut som skorstenar med rök.

I början av nittiotalet forskade jag om barns bildskapande. Uppsatsen blev aldrig klar på grund av att mina egna barn kom till världen och tiden som inte längre räckte till. Det känns som väldigt längesedan men det är fortfarande lika intressant. Jag minns att jag var på National Museet och fick förmånen att studera teckningar som Karl XII hade gjort som barn. Det var krigiska motiv. Små streckgubbar i olika positioner som sköt mot varandra. Nästan exakt likadana som min son gjorde när han var i 7-8 årsåldern. Man kan tänka sig att barn i västvärlden även har skapat bilder med ungefär samma motiv i flera epoker bakåt i tiden. Den här tråden vill jag börja nysta i igen. För visst är det spännande?

2 thoughts on “Ett av mina favorit TED talks. Om kreativitet och bildskapande

    • Intressant! Mina barn går på en waldorfskola där de verkligen tar hand om barnens kreativitet. Jag måste ta och skriva om det vid tillfälle! Jag tittar in på din blogg då och då för att hämta inspiration. trevlig kväll!

Leave a Reply

