@erik_segerstedt, Freja och jag

”Mamma, det var ett sådant himla slöseri att sådana som du var unga på 80-talet. Ni hade ju liksom inte vett att uppskatta det!”, konstaterade den kära dottern häromdagen. För henne är 80-talet lika med guldåren i mänsklighetens historia. Det ultimata partyårtiondet med slagdängor som Miami Sound Machines ”Dr. Beat”, The Jacksons ”Can You Feel It” och ”Tainted Love” med Soft Cell.

Allt var liksom tjohej, livat, glatt, glitter och glamour, enligt henne. Men vad hon inte har fattat är att saker och ting inte var som nu. Jag vill påstå att det exempelvis inte alls var lika lätt att ragga på 80-talet som nu. Vi hade inga digitala kanaler – utan var utelämnade till det klassiska teknepet – Lapsang souchon, ni vet! Internet och sociala medier fanns inte ens i vår sinnevärld. Mobiltelefoner ännu mindre.

Att ragga med Twitter – den möjligheten fanns av förståeliga skäl inte på den tiden. Min sambo, Ulf, rantade exempelvis efter mig, i sina träskor, en höstnatt efter Café Operas stängning och jag har inte lyckarts bli av med honom ännu.

Ni som är i min ålder och på jakt, lyssna därför och lär – för så här går det till nuförtiden.

Konsten att ragga på Twitter – en Trestegsraket

Steg 1: Rikta! Steg 2: Sikta! Steg3: Skjut!

ragg

 

Och Resultatet…? 

Med siktet inställt avlossade hon bössan så att skottet gick som en missil rakt upp i krysset! Snyggt Jobbat, säger mamma!

 
IMG_0627

Leave a Reply

