Nytt avslöjande: Jag var Peter Wolodarskis dagisfröken #blogg100

195_peter_wolodarsky_3Nu ska jag äntligen berätta sanningen bakom framgångssagan! Det är läge att stiga fram ur kulisserna och tala om hur det egentligen var: Jag var Peter Wolodarskis dagisfröken!

Det här var på det glada 80-talet. Ni som är så gamla, kommer ihåg att på den tiden rökte alla precis överallt. Herregud, vad vi bolmade i det lilla personalrummet på dagiset som mer eller mindre hade kommit att bli vårt hem.

Jag hade precis flyttat hemifrån till den stora staden och hade i princip fortfarande märken kvar efter mjölkpallen där bak. Allt som jag hade struntat i att lära mig i min småländska skola blev på en gång viktigt att känna till – och framför allt – att ha en åsikt om. På kvällarna drack vi Lapsang souchong och analyserade Sartre, Simone de Beauvoir eller Boris Vian. Och även om det var modernt med pastellfärger så minns jag att det ändå inte kändes helt rätt att vara klädd i rosa eller mintgrönt på uppropet till den enstaka kursen i estetisk filosofi. Det var dessutom direkt opassande med blont hår. “Ska man plugga konst så kan man inte springa runt i kommunalblont hår”, sa min frisör och tog fram tuben med cocktail orange från Wella och förvandlade mig till en eldig rödtopp.

Även om yuppien ofta får vara symbol för 80-talet så fanns det inte några sådana i den här lilla delen av Östermalm -inte på det här dagiset i alla fall. Nej, i det lilla rökiga personalrummet diskuterades istället syndikalismen och bolsjevik poeten Vladimir Mayakovsky. Vi läste Stig Claesson för barnen och ofta åkte vi ut till Isbladskärret på Djurgården för att måla. Med våra med målarstafflin och oljefärger målade vi motiv som hade fått själva Ivan Aguéli att häpna.

Det var i denna fruktbara mylla som växte Peter upp – och visst gav den god skörd? Det blev ju faktiskt bättre än vad vi någonsin hade kunnat förväntat oss! Nu vill jag inte på något sätt ta åt mig av äran men lite stolt är jag i alla fall! Jag vill dessutom passa på att gratulera Peter som blivit ny chefredaktör och ansvarig utgivare för Dagens Nyheter. Grattis!

3 thoughts on “Nytt avslöjande: Jag var Peter Wolodarskis dagisfröken #blogg100

Leave a Reply

