Sociala medier handlar mer och mer om bilder

Pinterest
Har ni tänkt på att sociala medier allt mer kommit att handla om bilder? Vi har fått nya kanaler som Instagram, Pinterest och Tumblr. De stora sociala nätverken har också kommit att handla mer om bilder och videoklipp. I dagarna släppte exempelvis Twitter appen Vine, ett slags Instagram för korta videoklipp. Bilder på Facebook genererar 53 procent mer likes än ett vanligt inlägg utan bild.

Just detta, tror jag kommer att bli en utmaning för företag som vill marknadsföra sig på den nya visuella webben. Att lägga ut bilder på produkter, rätt upp och ned, räcker inte långt i kampen om följarnas kärlek. Det är med en mix av egna och följarnas bilder som man måste berätta sin historia i kanaler som Instagram, Pinterest, Twitter, Youtube, Facebook m.fl.

Detta inlägg får bli en puff för kommande inlägg i ämnet för inget är väl så intressant som kommunikation med bilder?

2 thoughts on “Sociala medier handlar mer och mer om bilder

  1. Jo, det är väl för det här som man brukar säga att “en bild säger mer än tusen ord” även om jag mer tror på kombinationen bild och ord och då så att de kompletterar varandra och inte säger samma sak. Fotografen Göran Segeholm säger det så bra: http://www.youtube.com/watch?v=8SXlxg4pPgQ

    Hittade hit via Blogg100 och det var intressant att komma hit så jag tror jag lägger in dig i mitt RSS-flöde. 😉

    • Tack Susanne för din kommentar. Visst handlar det om en kombination av bild och ord. Anledningen till att jag vill lyfta det här med bilder är att jag tycker att det är så himla spännande och efter att ha varit borta ett tag från den sociala mediesfären så fann jag alla dessa nya plattformar att dela bilder på. Sedan kan jag också tycka att bilden ofta behandlas styvmoderligt när man jobbar med marknadskommunikation. Den blir ibland bara en slags utfyllnad.

      Jag gillade klippet mycket och lät det bli post nr 8 i #blogg100. Tack för inspiration och vackra bilder på din blogg!

Leave a Reply

