Corporate storytelling med bilder

röd
Jag gillar corporate storytelling, att berätta, sätta ord på företagets eller organisationens historia om sig själv, sina kunder, sina varor och tjänster. För flera år sedan var jag på en föreläsning med Sveriges Mr Corporate Storyteller själv: Matts Heijbel. Jag minns hur inspirerad och glad jag kände mig efter den där föreläsningen. För själv så har jag alltid gillat att berätta historier, både i ord och bild. Ja, kanske speciellt med bilder – gammal konstvetare som jag är.

Effekten av bilder ska inte underskattas och det är i kanaler som exempelvis Instagram eller Tumblr som du med bildens hjälp berättar historien om ditt företag. Med hjälp av bilder skapar du känslan som du sedan klär i ord.

Med risk att bli flummig, vill jag berätta hur jag arbetar med bilder. Hur jag tänker när när jag arbetar med ett företags eller en organisations webbplats, nyhetsbrev etc. Jag tror nämligen att jag kommer att tänka lite på samma sätt när jag arbetar med kanaler som Instagram. Jag tänker tema! Temat väljer jag lite beroende på vad jag vill kommunicera. Det kan exempelvis vara ett motiv ur olika synvinklar, ett begrepp, en element eller en färg.

Att arbeta med färger är speciellt spännande eftersom de har sitt egna och viktiga språk. Hur vet vi att en tomat eller banan är mogen? Färgerna talar om för oss när kornet är moget och klar för att skördas, och när körsbären kan plockas och syltas. Årstiderna har sina egna färger som vi känner igen utan att behöva titta i almanackan. Färgerna är väsentliga i trafikmiljön. Vattenkranen med kallt vatten har blå symbol och kranen med varmt vatten har röd. Varje färg har sitt språk som kan användas med klokhet och eftertanke.

Det är ju inte för inte som Ericsson logotype är blå och Unionens grön. Blått står för förnuft och logik medan grönt antyder stabilitet och uthållighet. Att arbeta med färger kan vara mycket effektfullt. Som Waldorfmamma vill jag igen ta Saltå kvarn som det goda exemplet men jag hejdar mig eftersom jag nästan känner mig lite partisk! Färgsymbolik har föresten en central roll inom waldorfpedagogiken där varje årskurs har sin alldeles speciella färg.

Nu funderar jag förstås på hur jag ska sy ihop det här inlägget om Corporate storytelling med bilder. Jag tror att det får bli så här: Fundera över er historia, var ni står idag och vart ni är på väg. Visualisera, tänk gärna i tema och integrera er historia i alla era kanaler. Även Instagram!

One thought on “Corporate storytelling med bilder

  1. Taktik, taktik, taktik… #blogg100 – Helen bloggar

Leave a Reply

