Gör om – gör rätt

20130127-120130.jpg

Sidan eller kontot är klart. Du har tryckt på “publiceraknappen”. Och väntar… och väntar… och kollar statistiken och antal följare. Inget händer! Det börjar att kännas segt – minst sagt. Inte alls så där rock’n’roll som föreläsningen om hur enkelt det är att jobba med sociala medier gav sken av. Det funkar med andra ord inte riktigt optimalt. Inte ens de där illvilliga kommentarerna dyker upp. De där kommentarerna som du har skapat en budskapsplattform runt omkring.

Lugn, menar jag. Att arbeta med sociala medier kräver tid och tålamod. Man måste testa sig fram och tillåta sig göra fel innan det börjar funka i alla fall som en hyfsad schlager. Jag har precis börjat blogga och då och då har det känts ekande tomt i statistiken över viewers – det ska villigt erkännas. I sådana lägen kan det ibland hjälpa att backa bandet och kolla så att själva fundamentet, de grundläggande faktorerna, har hamnat rätt. Som min blogg exempelvis, fram till i morse hade jag helt missat det här med kategorier och att tagga för bättre synlighet (pinsamt!). Tack Nikke Lindqvist, det kändes som ditt blogginlägg om kategorier och taggar var riktat direkt till mig! Det var med andra ord, bara att backa, göra om och göra rätt. Nu tror jag att jag har fått till det ganska så bra.

Lämna tillbaka megafonen till marknadsavdelningen

En annan vanlig miss som många företag gör när de börjar att jobba med sociala medier är att de fortsätter att använda megafonen även på sina sociala mediekonton. De har inte fattat det där att sociala medier tar tid och att det handlar om dialog – inte monolog som i vanlig marknadsföring. Det gäller att vara där ens målgrupp är och att ge sig in i diskussioner genom att kommentera, diskutera och analysera. Sådant tar tid, engagemang och inte minst mod. Transparens och en ärlig vilja till konversation är A och O.

Allt hänger ihop – en viktig hygienfaktor 

En annan grej som är viktig är att kolla så att dina olika sociala mediekanaler verkligen är publika och att de interagerar med varandra. Finns de också länkade från din webbplats och övrig extern kommunikation som exempelvis nyhetsbrev,kampanjer eller varför inte visitkort Fine! Det gäller att få alla delar av företagets kommunikation att samverka; webb, produktion, sociala medier, etc.

Content is Key

Fokusera på innehållet. Var selektiv och spamma inte kanalen med bilder på vad du åt till lunch utan satsa istället på att bjuda in dina followers bakom kulissen, gärna med en glimt i ögonvrån. Humor, glädje och lönsamhet hänger ihop!

Använd taggar och geotaggar för att fånga upp användare som söker efter bilder med ett specifikt innehåll eller från en speciell plats.

Följ och kommentera

Ett konto som inte följer andra är ointressant. Med en megafon gör man ingen dialog. Ge dig istället ut i det okända – följ, kommentera och ge gärna komplimanger. Gilla!

Benchmarking, benchmarking och benchmarking

Kolla upp andra företag i din bransch. Hitta de bra exemplen och gör något eget utifrån dina förutsättningar. Google har alltid varit min nyckeln till min framgång!

Ha kul!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s