Saltå kvarn – det goda exemplet

20130126-192833.jpg
Min upptäcksresa i den sociala medievärlden fortsätter. Den är otroligt spännande och jag delar gärna med mig! Just nu är det Instagram som gäller.

Svenska storföretag verkar inte riktigt ha hittat till Instagram ännu. Det känns nästan lite konstigt att Vattenfall inte har ett konto för sin satsning på skidsport. Det är ju högsäsong och tusen möjligheter! Fast å andra sidan så har jag ändå aldrig riktigt fattat kopplingen skidsport och Vattenfall, men det är en annan femma!

Volvo finns på Instagram. Likaså flera företag i modebranschen som exempelvis HM. Det är naturligtvis lättare att jobba visuellt med bilder för företag inom livsmedel-, rese och konsumtionsbranschen, bara för att nämna några. Med hjälp av bland annat Instagram bygger man ju en känsla runt ett varumärke. Det är den känslan som man sedan klär i ord och handling.

Med detta har Saltå kvarn lyckats med bravur! De köper aldrig annonsplats utan har till hundra procent satsat på konversationsmarknadsföring. Det känns äkta och jag gillar att de i sitt uttryck inte sviker sitt ursprung i den antroposofiska rörelsen utan låter den genomsyra såväl förpackning som webbplats.

Innan man själv börjar jobba med Instagram så tycker jag att det är en bra idé att först kolla upp hur företag med många följare arbetar med sina konton. I den här kategorin brukar Starbucks nämnas. Värt att kolla upp är också Obamas presidentkampanj 2012.

Leave a Reply

