Instagram is on my mind

20130125-163934.jpg

Javisst, kan man köra Instagram utan att använda bildfiltrena även om jag nu tycker att man då missar hela grejen. Det finns förresten säkert emos utan Berny Pålssonböcker också! Man får helt enkelt göra som man vill. (vilka var de andra dödsynderna nu igen? Girighet, vällust, avund … och att inte använda filtrena i instagram!).

Huvudsaken är väl egentligen inte filtrena utan innehållet i bilden, själva motivet. Här tror jag inte på idén att spamma kanalen med en massa trista produktbilder utan jag skulle istället satsa på att bjuda in mina följare att få en glimt bakom kulissen. I en större organisation så skulle det vara spännande att delegera ut instagram i organisationen. Kanske skulle det vara kul att följa Stockholms busschaufförer om man nu kör Instagram för SL? Eller varför inte göra som min frisör, Fru Söder, på bilden ovan? Här är alla välkomna att lägga upp bilder under haschtagen #frusöder

Hur som helst, så tror att i större organisationer så skulle det kunna vara spännande att involvera fler personer på olika nivåer i arbetet med sociala medier. Sociala medier måste inte vara marknads- eller kommunikations-avdelningens monopol.

Ett viktigt kritferie för att arbeta med sociala medier och för att det ska bli bra är att man är hyfsat social, tycker jag. Ibland när man kommer ut i olika organisationer så ser man att det där med sociala medier mest sköts med ena armbågen av grabbar som hellre skulle ha jobbat med IT. Det blir sällan en lyckad kombo!

Leave a Reply

