En skön mix. Först ut: Bambuser

Jag känner att jag inte riktigt vet vart bloggen ska ta vägen. Vilken riktning den ska ta. Ska den vara personligt här och nu eller mer jobbrelaterad? Jag frågade min dotter, Freja, mitt eget orakel, och hon sa: “Mamma, låt den bli en skön mix!”. Ja, så får det bli, en skön mix. Varför inte? Freja, är nämligen en sådan där person som har koll. Jag föreslog vidare i ett annat skede att: “Kan vi inte göra en mamma-dotter-blogg!”. En superbra idé enligt mig men Freja sa bara bestämt: “Nej” och sedan ingen mer. Så det kommer inte att bli någon mamma-dotter-blogg utan bara en skön mix. Håll till godo!

thEn annan idé som jag har är att testa olika sociala medier och göra någon form av recension över hur de fungerar. Först ut är Bambuser, en tjänst där användarna delar med sig av sina mobilvideo-inspelningar i realtid. Att använda Bambuser är otroligt enkelt. Allt du behöver är en mobil och en uppkoppling via wifi. Lägger du till en mygga/ mikrofon så får du en oslagbar kombo. Det går att sända via det vanliga mobilnätet men kvalitén på sändningen blir då så dålig att det är frågan om det ens är lönt.

Bambuser är helt kostnadsfri för privatpersoner och icke-vinstdrivande organisationer. Det är en perfekt lösning för marknadsföraren med liten budget – det går snabbt, är enkelt och billigt att producera. Genom att du kopplar den till dina andra sociala konton når ut med ditt budskap busenkelt och med blixtens hastighet. En annan bra grej är att ha ett fönster på hemsidan där dina sändningar alltid spelas upp när du sänder live.

När använder man Bambuser? Man kan exempelvis sända konferenser live, dokumentera events eller göra intervjuer. Här är det väl egentligen bara fantasin som sätter gränser!

Den här videon från eventet “Forskning och hälsa” i Kungsträdgården 2011 är ett bra exempel på att kvalitén på sändningen blir riktigt dålig när man kör över det vanliga mobilnätet. Gör inte det!

One thought on “En skön mix. Först ut: Bambuser

  1. Taktik, taktik, taktik… #blogg100 – Helen bloggar

Leave a Reply

