Om Louboutin och konsten att ta ned sig själv en liten smula

louboutin

Om man till äventyrs någon gång känner att man mår lite väl bra – att livet bara flyter på och man börja tycka att: – Nej, nu är det dags för att dämpa framgången litegrann! Till alla er har jag små matnyttiga tips som jag själv tycker fungerar i ur som skur. Vi börjar med arbetslivet.

För oss kvinnor är mitt råd när det vankas oväder: – Sparka av dig sina Christian Louboutin! För som min kollega Maria alltid sa så pallar ingen att stå stadigt i högre klackar än nio cm. Där går gränsen. För ändamålet så skulle jag personligen rekommendera Doc Martin. Rejäla kängor för tuffa bataljer! Rött läppstift är förstås aldrig fel. Se förresten till att alltid ha med dig minst ett rött läppstift. Det har alltid varit nyckeln till min framgång!

Om man inte har något jobb så är det heller inte särskilt svårt att slipa ner den sista fernissan av strålglans. Det räcker med att säga: Arbetsförmedlingen. Punkt. För i samma ögonblick som man träder in på Arbetsförmedlingens kontor så vet man instinktivt att det är inga vinnare som någonsin går till just, Arbetsförmedlingen. När jag var där en sväng så bar jag i alla fall mina nya bordeauxfärgade Primeboots. De dämpade fallet hyffsat!

Om du känner att du behöver stävja din handlingskraft på jobbet så är mitt tips att välja att arbeta i en organisation med en kultur som är ”rädd” och sluten. En organisation där rädslan att göra fel begränsar och inskränker din handlingskraft och självtillit. Där du är osäker på vad som förväntas av dig, på vilket mandat du har eller är orolig för negativ kritik, vilket leder till att du ständigt vill stämma av med andra, gardera dig, ”hålla ryggen fri” och att inte ta några risker. En sådan organisation hämmar utveckling och kan till och med leda till passivitet. Detta är mycket värre än att något blir fel emellanåt! I en sådan organisation är välputsade skor som utstrålar framgång en tillgång.

Nej, jag tror att man måste våga göra fel för att göra rätt. Christian Louboutin kan man i princip bara bära när arbetskulturen är handlingskraftig och positiv. För att få en sådan kultur så gäller fyra saker:
1. Se till att alla vet vart ni ska – och att alla vill ta sig dit. Tydliga mål, med andra ord.
2. Se till att medarbetarna har tydliga riktlinjer och vet vad som förväntas av dem.
3. Värdera handlingskraften – inte bara resultatet!
4. Ha avstämningar!

Vad tycker du? Har du fler tips på hur man skapar en bra kultur på jobbet?

Leave a Reply

